جامعه شناسی در منظومه عرفانی تنهایی
نویسندگان
چکیده
حسین ابوالحسن تنهایی استاد برجستۀ جامعهشناسی ایران دارای تألیفات متعددی در زمینۀ نظریههای جامعهشناسی است. بهلحاظ نظری او شاگرد و میراثدار هربرت بلومر (بنیانگذار مکتب کنش متقابل نمادی) است. گرایشهای ذوقی او در مطالعات عرفانی، تتبعات او در جامعهشناسی و شناخت او از تاریخ ایران، از او شخصیتی چندمنبعی، چندوجهی و خاص ساخته است. او از عصر سنت و جهانبینی ایرانی، گوهر عرفان را برگزیده و از دورۀ مدرن، علم جامعهشناسی را. از رویارویی این دو با هم است که مفهوم «جامعهشناسی علوی» متولد میشود، آنچه اسم و رسم تنهایی با آن گره خورده است. علاوه بر این، تنهایی در قاب پروژۀ بزرگ خود «تخیل جامعهشناختی در بستر تاریخ»، میراث این علم را در سنتها و دورههای مختلف موردبررسی قرار داده است. این تأملات با ملاحظۀ چارچوبهایی است که او در «جامعهشناسی نظری» ارائه میکند. طی چند دهۀ گذشته او به دلایلی از جامعهشناسی علوی به جامعهشناسی تفسیری-عرفانی، در واقع به تفسیرگرایی ریشهای و از آنجا به جامعهشناسی طبیعتگرایانه عزیمت کرده است. در این مقاله سعی کردهایم با نگاهی کلی، گزارشی از کتابها و پروژههای فکری تنهایی ارائه کنیم. کانون بحث ما در این گزارش بر توضیح، تبیین و نقد «اصول موضوعه» یا آگزیمها، یعنی محوریترین مفهوم اندیشۀ تنهایی قرار گرفته است.
منابع مشابه
معرفت شناسی احساس در منظومه عرفانی بهاءولد و مولوی
Human feelings have mostly been considered as a controversial and problematic matter in many mystical works of poem. Regarding this subject, mystical traditions, though generally taking these feelings seriously to such an extent that speak of the ‘reasons of heart’ as the foundations of knowledge, but have failed to present a clear systematic scheme of the process of acquiring knowledge throug...
متن کاملمنظومه عرفانی سعدی در بوستان
Sa‘di is one of the greatest Iranian literary personalities throughout the history of Persian belles- letters and poetry, that so many books and articles have been written on different aspects of his personality. But the subject matter of the present paper is something about which has been paid attention less, that is Sa‘di’s spiritual and mystical personality reflected in his works particula...
متن کامل"سقای عطش" از منظر چهار منظومه عرفانی
در برافراشتن بیرق عزا و نوحه عاشورایی، شاعران زبان و ادب فارسی نیز کوشیدهاند ارادت خود را در قالب نظم، نثار سالار شهیدان کنند. برخی از ایشان در سرودن شعر عاشورایی به ابعاد عرفانی این حماسه جاویدان هم نظر داشتهاند. در این میان، آثار شاعرانی که انگیزه آنها، محبت و معرفت بوده، نمود و ماندگاری بیشتری دارد. تأمل در تعابیر ادبی و تأویلات عرفانی اشعار ایشان، خواننده را معطوف به لطایفی دیگر میکند. و...
متن کاملجلوههای عرفانی در منظومه عاشقانه « گل و نوروز »
در نگاه اول منظومههای عاشقانه ادب پارسی تنها قصه دلدادگیهای عشاقی است که در راه وصال، مراحل سخت و پر فراز و نشیب عشق را پشت سر میگذارند و در این راه دچار حوادث و اتفاقات عجیب و غریب میشوند. اما در این تحقیق نشان داده میشود که با جستار عمیق در این آثار، به این نتیجه میرسیم که این منظومههای بلند عاشقانه صرفاً عشقی نیستند، بلکه سرشار از حقایق سودمند معرفتی و عرفانیاند و میتوان در اعماق محت...
متن کاملمعرفی منظومه عرفانی شیخ صنعان از وحدت هندی
منظومه عرفانی شیخ صنعان و دختر ترسا یکی از دو منظومه ی مستقل فارسی از داستان معروف شیخ صنعان است که محمد وحدت هندی، شاعر و عارف قرن 13ه، با استفاده از روایت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در منطق الطیر سروده است. منظومه ی دیگر از میرزا ابراهیم نادری کازرونی، شاعر هم دوره ی وحدت است. منظومه ی وحدت هندی در 2800 بیت در قالب مثنوی بر وزن خسرو و شیرین نظامی است. وحدت در جای جای این مثنوی ارزشمند از...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعیجلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱۵-۳۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023